Co chroni nasze dzieci przed ryzykownymi zachowaniami

  • Wyniki badań przeprowadzonych w warszawskich gimnazjach

    Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów (kl. I–II).
    Badania objęły 3 tysiące uczniów z 90 gimnazjów (publicznych i niepublicznych).

    Zachowania problemowe:

    • przemoc i zachowania agresywne;
    • wykroczenia;
    • używanie substancji psychoaktywnych;
    • problemy szkolne.

    Wyniki badań wskazują na następujące czynniki chroniące:

    • subiektywne normy przeciwne piciu alkoholu;
    • pozytywny stosunek do swoich nauczycieli;
    • udział w praktykach i uroczystościach religijnych;
    • dodatkowe zajęcia/ konstruktywne zainteresowania;
    • negatywna postawa kolegów/ koleżanek do narkotyków;
    • dobry kontakt z tatą;
    • monitorowanie przez rodziców miejsc, gdzie gimnazjalista spędza czas poza domem;
    • pozytywny stosunek do szkoły;
    • nieformalna kontrola sąsiadów.

    Czynniki ryzyka:

    • czynnik indywidualny, związany najprawdopodobniej z tzw. „potrzebą doznań”;
    • przebywanie w towarzystwie młodzieży, w którym używało się narkotyków;
    • picie alkoholu przez bliskich kolegów/ koleżanki;
    • wczesna inicjacja papierosowa;
    • posiadanie przekonań akceptujących przemoc.

    Badanie Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie — K. Ostaszewski, A. Rustecka-Krawczyk, M. Wójcik.

    Więcej informacji (plik PDF)

    Umów się na pierwszą wizytę