Jakie zabawki dla mojego dziecka

Jako zespół psychologów Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej nr 9 opiekujących się przedszkolami na terenie Ochoty obserwujemy wzrastające zainteresowanie dzieci, a zwłaszcza dziewczynek, z naszych przedszkoli zabawkami z serii Monster High.

Dziewczynki przynoszą do przedszkola lalki, kolorowanki i inne akcesoria z tej serii. Czujemy się tym zaniepokojeni, gdyż trudno nam dostrzec jakiekolwiek walory tych zabawek, które by rozwijały dzieci pod względem edukacyjnym czy w innych sferach.

Co więcej w naszej kulturze postać wampira czy zombie jest postacią z definicji przerażającą, odrażającą i złą. Warto zwrócić uwagę, że stroje tych lalek, ich makijaż, cechy szczególne, którymi się wyróżniają między sobą nie są dostosowane do wieku dzieci przedszkolnych. Biorąc pod uwagę łatwość z jaką dzieci w tym wieku identyfikują się z postaciami z bajek czy samymi zabawkami tego rodzaju fascynacje wydają się nam niekorzystne z punktu widzenia rozwoju dziecka. Możliwymi konsekwencjami tego rodzaju zabaw są między innymi, coraz częściej przez nas obserwowane, stany lękowe u dzieci, wzrost napięcia emocjonalnego, problemy z zachowaniem. Wydaje się nam również niewłaściwe, że dzieci rodziców, którzy nie chcą by ich dzieci miały kontakt z tego rodzaju zabawkami stykały się z nimi właśnie na terenie przedszkola.

Dlatego popieramy wszelkie próby ograniczania obecności tego rodzaju zabawek w przedszkolach i jednocześnie zachęcamy Rodziców do refleksji nad motywacją, jaka im towarzyszy przy wyborze zabawek dla dzieci. Warto, bowiem pamiętać, że rodzaj zabawki determinuje rodzaj zabawy, jaką dziecko podejmuje. Zachowania, emocje obecne w zabawie przenoszone są następnie do realnego życia i dotyczy to wszelkich zabawek, bajek, gier elektronicznych promujących określony styl bycia.

Psycholodzy Poradni

  • Magdalena Łabuś–Brzezińska, Dyrektor Poradni
  • Maria Plewczyńska
  • Krystyna Poręba
  • Mirosława Skowrońska
  • Maria Saternus–Maj
  • Agnieszka Piechota