Gdy Twoje dziecko nie lubi, nie chce, nie potrafi rysować … Kilka słów o grafomotoryce.

Wiele dzieci chętnie sięga po kredki, koloruje nimi obrazki, rysuje bliskie osoby lub postaci z bajek, przedstawia wydarzenia ze swojego życia czy też swoje marzenia. Korzyści płynące z kolorowania i rysowania są wielorakie. Dziecko uczy się w ten sposób wyrażać swoje emocje, przedstawiać obserwowany przez siebie świat, planować rozmieszczenie rysowanych elementów na kartce, rozwija także wyobraźnię.

Posługiwanie się kredkami, ołówkiem usprawnia dłonie dziecka, przygotowując je w ten sposób do umiejętności pisania. Zdarza się jednak, że nie każde dziecko równie chętnie sięga po kredki czy ołówek. Twierdzi, że nie umie, nie chce, bądź nie lubi rysować, czasem mówi, że jest to nudne. Trudno jest je zachęcić do kolorowania czy rysowania, ponieważ szuka wymówek, stawia opór, wybiera inne formy aktywności. Niekiedy rodzice tłumaczą to brakiem uzdolnień plastycznych dziecka, powołują się na własne trudności w tej dziedzinie i nie zachęcają dziecka do tego typu czynności.

Tymczasem…

Dziecko wcześniej czy później pójdzie do szkoły, w której zacznie pisać. Ważne będzie, by jego pismo było kształtne i czytelne tak, by mogło odczytać, to co napisało oraz aby tempo pisania było na tyle dobre, by dziecko nadążyło przepisywać treści z tablicy.

Nikt z nas nie lubi podejmować czynności, które sprawiają trudność, wymagają dużego wysiłku i nie zawsze kończą się sukcesem, czy zadowoleniem. To samo może dotyczyć dziecka i czynności grafomotorycznych. Dziecko nie lubi, nie chce kolorować czy rysować, bo zauważa i doświadcza tego, że sprawia mu to trudność, męczy ręce, że jego prace różnią się od prac rówieśników, że spotyka się z krytyką.

Poniżej znajdują się artykuły z cyklu: „Co warto wiedzieć o grafomotoryce?”, opisujące zagadnienia ważne z punktu widzenia opanowania przez dziecko umiejętności rysowania i pisania.

Artykuły do pobrania:

  1.  Moje dziecko nie lubi, nie chce, nie potrafi rysować… (pdf)
  2.  O stabilizacji centralnej i napięciu mięśniowym (pdf)
  3.  Jak ćwiczyć z dzieckiem motorykę małą (pdf)
  4. Świadomość i czucie swojego ciała (pdf).
  5. Planowanie motoryczne – co to takiego? (pdf)
  6. Koordynacja wzrokowo – ruchowa – dlaczego jest tak istotna (pdf)