Wydawanie opinii

  • Co daje opinia?

    Rodzice wielokrotnie pytają, czy opinia przedstawiona w szkole nie zaszkodzi dziecku. Możemy zapewnić, że żadne informacje o dziecku i rodzinie uzyskane podczas procesu diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej nie mogą być przekazane do placówki bez zgody rodzica. Opinia jest zawsze wydawana rodzicowi na jego pisemny wniosek. Rodzic własnoręcznie dostarcza dokument do przedszkola lub szkoły. 

    Opinia o dziecku, wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zawiera diagnozę postawioną przez specjalistów — psychologa, pedagoga, logopedę. Określone zostają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka, a także jego możliwości psychofizyczne. W opinii znajduje się również opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka oraz wskazówki do pracy przeznaczone dla rodziców i nauczycieli. Dzięki temu nauczyciele otrzymują informacje o uczniu potrzebne do dalszej pracy dydaktycznej i wychowawczej, a rodzice konkretne informacje, jak pracować z dzieckiem w domu.

    Nauczyciele w oparciu o wskazania zawarte w opinii mogą np.:

    • zapewnić uczniowi zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, logopedyczne,
    • dostosować wymagania z poszczególnych przedmiotów do możliwości dziecka,
    • wydłużyć czas pisania przez dziecko klasówek,
    • dostosować formę i warunki sprawdzianu szóstoklasisty, egzaminu gimnazjalnego i matury do potrzeb i możliwości ucznia.

    Dzięki opinii uczeń może uzyskać wszechstronną pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce, do której uczęszcza. Dlatego zachęcamy do przedstawiania opinii wydanej przez poradnie w placówkach oświatowych.

    Co mogą Państwo zrobić, aby uzyskać opinię?
    • Rodzic lub pełnoletni uczeń powinien zgłosić się do Poradni telefonicznie lub osobiście i umówić się na wizytę do psychologa, który opiekuje się daną placówką oświatową. Można zapisać się przez sekretariat lub, jeżeli proponowany termin wizyty nie odpowiada, bezpośrednio u specjalisty.
    • Po wizycie u specjalisty i rozmowie wstępnej z rodzicem lub pełnoletnim uczniem ustala się sposób pomocy w związku ze zgłoszonym problemem.
    • Na pierwszej wizycie w zależności o rozpoznania problemu specjalista może zaproponować pełną diagnozę psychologiczną, a w uzasadnionych przypadkach również pedagogiczną i logopedyczną.
    • Po uzyskaniu zgody od rodziców lub pełnoletniego ucznia rozpoczyna się proces diagnozy.
    • Specjalista po zakończeniu procesu diagnozy na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia wydaje opinię.
    Umów się na pierwszą wizytę