Warto przeczytać…
„Wychowanie przy ekranie” – jak przygotować dziecko do życia w sieci
Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko było szczęśliwe, rozwijało swoje talenty, poznawało świat, zdobywało wiedzę i umiejętności, było odpowiedzialne, potrafiło dokonywać dobrych, mądrych wyborów w życiu, by realizowało swoje marzenia i plany. Oprócz kochających rodziców, odpowiednich warunków życia czy stymulacji rozwoju dziecku niezbędny jest do tego sprawnie funkcjonujący mózg. I tak jak w ramach wychowania uczymy nasze pociechy np. higieny jamy ustnej, tak samo ogromnie potrzebują one wdrażania do higieny cyfrowej. I tak jak higiena jamy ustnej ma zapobiegać psuciu się zębów, a pośrednio również i innym chorobom, tak higiena cyfrowa ma zapobiegać uszkodzeniom mózgu, po to, by jego młody właściciel mógł w przyszłości żyć świadomie i szczęśliwie.
Dzieci współczesnych rodziców są obywatelami cyfrowego świata. Czy chcemy tego, czy nie, wszyscy żyjemy w świecie ekranów, które towarzyszą nam na każdym kroku. Są one w zasięgu wzroku (i nie tylko) coraz młodszych dzieci. Coraz więcej wiemy o tym, w jaki sposób ich używanie wpływa na mózg dziecka. Nie ulega wątpliwości, iż nadmiar korzystania z urządzeń ekranowych, szczególnie przez najmłodszych, może uszkadzać i upośledzać jego działanie. Przed dorosłymi pojawia się więc nowe, poważne wyzwanie i zadanie: nauczenie młodego pokolenia higieny cyfrowej.
Na szczęście temat ten jest coraz częściej poruszany w przestrzeni medialnej, wciąż pojawiają się nowe publikacje i książki. Jedną z nich, która niedawno ukazała się na rynku jest książka „Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci” napisana przez edukatorkę higieny cyfrowej i profilaktyki e-uzależnień Magdalenę Bigaj. Publikacja ma charakter praktycznego poradnika, przede wszystkim dla rodziców, ale też nauczycieli oraz innych dorosłych mających kontakt z dziećmi i młodzieżą. Zawiera konkretne wskazówki i uczy, jak sprawić, by relacja dziecka ze światem cyfrowym była bezpieczna i zdrowa. Autorka porusza wiele tematów takich jak: wpływ urządzeń cyfrowych na mózg człowieka, mechanizm powstawania uzależnienia od ekranów, kwestię niepokojących objawów, które mogą wskazywać na istnienie problemu. Wiele stron książki poświęconych jest higienie cyfrowej, konieczności wprowadzania zasad korzystania z urządzeń cyfrowych dla dzieci (i nie tylko). Sposób oraz zasady postępowania autorka różnicuje w zależności od ich wieku, dzieląc je na trzy grupy: maluchy (do 6 roku życia), starszaki (6-12 lat) i nastolatki. Pochyla się nad rolą, jaką sieć pełni w poszczególnych grupach wiekowych dzieci i młodzieży, ze zrozumieniem potrzeb każdej z nich. Bardzo istotne wydają się porady, które mówią, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi na tematy związane z używaniem sieci, w tym dotyczące różnego rodzaju zagrożeń, takich jak np. hejt czy pornografia. Wartość edukacyjną dla rodziców mogą mieć opisane zjawiska, z którymi powszechnie stykają się w sieci dzieci i młodzież, a o których rodzice często w ogóle lub niewiele wiedzą (co to są np. nudeski, softy, czy patostreaming, grooming).
Książkę czyta się bardzo dobrze, jej treść przekazana jest w sposób przystępny, zrozumiały i bez demonizowania, za to z uwrażliwieniem na wagę problemu. Tematy, które autorka porusza nie są tylko teoretyczne. Jako mama trójki dzieci doskonale zna problem z codziennego życia i chętnie dzieli się z czytelnikiem swoim doświadczeniem.
Na końcu książki zamieszczony jest Test Higieny Cyfrowej, dzięki któremu czytelnik może ocenić swój własny poziom higieny cyfrowej. Oprócz tego znajdziemy również listę przydatnych lektur, a także filmów poruszających temat wpływu urządzeń cyfrowych na życie człowieka.
Serdecznie zapraszam do lektury!
Alicja Paderewska – „Warto przeczytać – Wychowanie przy ekranie”.